>Wie stark die Motivation ist, die den Menschen zum Tanzen, Eislaufen oder sonstigen gekonnten Bewegungsweisen treibt, kann daran ermessen werden, wieviel Geld die Menschen dafür ausgeben. Wie H. Harlow an Makaken zeigte, macht auch diesen Tieren das Ausführen einer gelernten Bewegungsweise so großen Spaß, daß sie diese ohne weitere Belohnung wieder und immer wieder durchführen. Die Stärke dieser Appetenz ist umso größer, je schwieriger die gekonnte Bewegung ist und je besser sie eingeschliffen wurde. Karl Bühler, der dieses Phänomen als Erster gesehen und richtig beschrieben hat, nannte es Funktionslust. Sie spielt offensichtlich eine große Rolle beim Zustandekommen und vor allem bei der Vervollständigung gekonnter Bewegungsweisen. Wie wir von uns selbst wissen, stellt jede Vervollständigung der Bewegung, jedes Glätten einer noch vorhandenen Rauhigkeit - was immer eine Ersparnis an aufgewendeter Arbeit bedeutet - einen ganz erheblichen Lustgewinn dar. Die Vervollkommnung der Bewegung ist somit ihre eigene Belohnung, es muß einen Vervollkommnung bestärkenden Mechanismus (perfection-reinforcing mechanism) geben, wie ich in einem Buche "Evolution and Modification of Behaviour" behauptet habe.<
Konrad Lorenz, Vergleichende Verhaltensforschung, 1978
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Charles Murray, Human Accomplishment:
Philosopher John Rawls distilled the sense of Aristotle’s discussion into what he labeled the Aristotelian principle, which Rawls stated as follows:
Other things equal, human beings enjoy the exercise of their realized capacities (their innate or trained abilities), and this enjoyment increases the more the capacity is realized, or the greater its complexity.
The intuitive idea here is that human beings take more pleasure in doing something as they become more proficient at it, and of two activities they do equally well, they prefer the one calling on a larger repertoire of more intricate and subtle discriminations. For example, chess is a more complicated and subtle game than checkers, and algebra is more intricate than elementary arithmetic. Thus the principle says that someone who can do both generally prefers playing chess to playing checkers, and that he would rather study algebra than arithmetic.
The things we enjoy the most deeply are the things at which we are most expert.
Human beings enjoy the exercise of their realized capacities, with the enjoyment increasing the more the capacity is realized.
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Charles Murray, Human Accomplishment:
Realized capacities are pleasing not only when they are exercised, but also when they are seen to be exercised. Or to recast the first two-thirds of the Aristotelian principle: Human beings enjoy watching the exercise of the realized capacities of their species, and this enjoyment increases the more the capacity is realized.
To be in the presence of greatness is exciting, even when we are not capable of appreciating all the nuances of the achievement. The best has a magic about it, whether we are eating a meal cooked by a great chef, watching a great athlete perform under pressure, or witnessing anything done superbly well, far beyond our own reach.
Now comes the last clause of the Aristotelian principle: “. . . or the greater its complexity.” The depth of gratification we get from watching people perform at the pinnacle increases as the difficulty and importance of what they are doing increases.
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