>Words also fill conceptual needs, and for a new word to be easily learned the need must precede one’s encounter with the word. It is remarkable how quickly one forgets the definition of a word he does not need. I do not mean “need” in a practical sense, as something one must use, say, in one’s occupation; I mean a conceptual need, as when one discovers a word for something he has experienced but at the time did not know there was a word for it. Then when the appropriate word is encountered, it “sticks” and becomes a part of one’s vocabulary. Without the cognitive “need,” the word may be just as likely to be encountered, but the word and its context do not elicit the mental processes that will make it “stick.”<
Arthur R. Jensen
Ähnlich verhält es sich wohl beim Erwerb von Wissen. Manche Personen werden regelmäßig mit bestimmten Vorstellungen oder Wissenselementen konfrontiert und absorbieren diese dennoch nicht. Im Kopf anderer Personen findet sich ein Gebäude von nahe verwandten Vorstellungen oder Wissenselementen und gegebenenfalls auch ein ungefähres oder gar deutliches Gefühl dafür, wo sich in diesem Gebäude Lücken finden. Hier kann es sich ereignen, dass bereits im Anschluss an den Erstkontakt mit einer Vorstellung oder einem Wissenselement, dieses sogleich dauerhaft in das bestehende Gedankengebäude eingefügt wird.
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